Grolsch heeft in het afgelopen jaar de verkopen in Nederland met twee procent zien stijgen.
Dat blijkt uit de cijfers die moederbedrijf SABMiller donderdag naar buiten heeft gebracht. Grolsch wist zich daarmee te onttrekken aan zwakte op de Nederlandse biermarkt, onder meer door accijnsverhogingen.
Volgens SABMiller profiteerde Grolsch van een betere aanpak van de verkopen in cafés en restaurants en sterkere reclameacties. Ook nieuwe varianten van het bier, onder meer Radler en Kornuit, steunden de verkopen.
Grolsch-eigenaar SABMiller
SABMiller als geheel zag de operationele winst in 2013-2014 met ruim 1 procent stijgen tot 6,45 miljard dollar, circa 4,7 miljard euro. Het bierconcern, dat naast Grolsch ook bekend is van onder meer Castle, Peroni en Pilsner Urquell, had al eerder laten weten dat de autonome omzet in het afgelopen jaar met 3 procent was toegenomen, terwijl de totale omzet met 1 procent afnam tot ruim 34 miljard dollar.
Het concern zei dat de groei de komende tijd nog steeds zal worden gestuwd door de opkomende markten, maar dat ongunstige wisselverhoudingen een negatieve rol blijven spelen. SABMiller haalt een iets groter percentage van zijn verkopen uit opkomende markten dan andere branchegenoten. Verscheidene drankbedrijven wezen eerder dit jaar op de afzwakkende groei in onder meer China en Rusland.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl